Tuesday 10 February 2009

Sila Hindari Lelaki Ini...

Tuesday, November 11, 2003 2:55 PM
===========================

Ladies.... be careful... even though I know this man is not your taste/type.

Latarbelakang:

Sekarang ada seorang lelaki Melayu warganegara Singapura, umur 36 tahun, ketinggian 5' 5", berat badan sekitar 70-80kg, rambut hitam style 'elvis presley' sedang aktif mencari mangsa melalui internet, melalui perbualan casual di tempat2 menunggu seperti lapangan terbang KLIA dsb dengan tujuan untuk memancing wanita yang single termasuklah ibu tunggal yang stabil pendapatannya. Percakapan lelaki ini begitu manis sekali sehingga anda akan tertarik dengan caranya.

Cara dan Tujuan:

Modus operandi (MO)nya sama saja. Dia akan membuatkan anda percaya yang dia benar-benar ingin mencari pasangan hidup dengan alasan isterinya sudah lama meninggal dunia akibat sakit kanser payu dara 6 tahun lalu dan anak2nya tinggal bersamanya dengan dibantu oleh seorang pembantu rumah. Dia akan membuatkan anda simpati dengannya dahulu dan dia juga berani berjumpa dengan ahli keluarga anda seperti kakak, abang malah ibu dan bapa anda. Pendek kata, dia akan buat apa saja untuk meyakinkan anda yang dia memang akan menikahi anda. Anda pasti yakin dengan janjinya. Dia akan 'impress' anda dengan mengatakan dia seorang engineer, graduate dari luar Negara, ada bachelor dan master degree. Pekerjaannya yang berstatus dan memerlukannya terbang ke serata tempat di luar Negara. Assetnya yang banyak, seperti bungalow, Fixed Deposit, simpanan wang yang banyak, mempunyai kereta Nissan cefiro, dibesarkan di Australia, ada pilot license dsb akan menjadikan hidup anda senang lenang jika menjadi isterinya kerana tak perlu bekerja. Mangsa bukan terpikat dengan asetnya tetapi akan tertarik kepadanya kerana dia 'pandai cakap', kasih sayangnya, cintanya dan percakapannya yang sangat baik, tingkah lakunya yang begitu sopan, sangat menghormati orang tua dan berbudi bahasa.

Setelah dia mengetahui diri anda dan sedikit sebanyak pekerjaan dan kedudukan anda, dia akan mula meminjam wang anda dengan alasan pertama untuk meraih simpati anda ialah, dompetnya hilang atau passpot hilang.Alasan lain seperti mak sakit kanser, bapak mati, bapak nak operate jantung, anak saudara sakit, nak sambung doctorate course, nak bukak bisnes 7-eleven, nak bayar deposit beli kereta baru dsb. Dia amat 'bijak' dalam taktik untuk membuatkan anda meminjamkan wang kepadanya. Sudah tentu dia janji akan bayar kerana dia akan dapat duit itu dan ini, jual share nya, FD nya matang, insurans nya matang, dapat gratuity dari syarikat dia bekerja dsb. Jumlah yang dipinjam mula2 ratus2 kemudian ribu2 dan sehinggalah puluh ribu. Bayangkan dalam masa 2 minggu dia boleh pinjam dari mangsa belasribu!!
Realitinya dia hanya tinggal di one room flat di Singapura bersama ibu dan bapanya. Dia tidak punyai kereta, pendidikan setakat O Level sahaja. Bukan seorang anak yang baik terhadap ibubapanya, bukan seorang bapa yang bertanggunjawab terhadap anak2, dan bukan practicing muslim. Beliau pernah berkahwin sebanyak 2 kali. Kedua2 bekas isteri masih hidup. Anak dengan isteri pertama seramai 2 orang tinggal dengan bekas isterinya.

Beliau akan 'dating' dengan mangsa di KL pada hujung minggu (selalunya alasan nya ke KL atas urusan kerja) dan dalam sehari dia akan berjumpa dengan mangsa2 lain jugak. Dia juga berani mengajak mangsa pergi berjumpa dengannya di Singapura.

Kami rasa ramai yang telah menjadi mangsa kepada AZMAN BIN MD HASSAN ni. Cuma tidak ke depan saja. Dia masih menjalankan aktiviti nya dan kami sangat concern kerana dia target perempuan Malaysia kerana perempuan Malaysia susah nak saman dia kerana dia jauh dan kita tak nampak apa aktivitinya di Singapura.

Ini adalah cerita benar. Kami telah mengambil inisiatif dengan menyiasat sendiri dan kami berhasil menemubual 4 orang mangsanya di Malaysia dan 1 di Bali, Indonesia. Saya telah membuat lapuran polis berkaitan perkara ini kerana jumlah wang yang di tipunya adalah besar. Memang ini kegiatanya. Mungkin lebih ramai yang telah diperdayakannya. Cuma saya tidak dapat mengesan mangsa2 yang lain. Perbuatannya tidak dapat dijadikan kes polis kerana tidak cukup bukti bahawa dia bertujuan menipu melainkan ada 'public interest' dalam perkara ini.

Jadi, berhati-hatilah apabila anda berkenalan dengan lelaki yang bernama AZMAN BIN MD HASSAN terutama anda yang berkerjaya dan berpendapatan menarik. Perhatian untuk Human Resource Manager syarikat gergasi di Malaysia juga, lelaki ini berani menggunakan CV palsu untuk mendapatkan pekerjaan di Malaysia. Sesiapa yang ingin berkongsi pengalaman sila tulis email kepada nouri2001@catcha.com




* Tolong sampaikan pada sahabat-sahabat kita yang lain, tak kirala lelaki atau perempuan. Yang lelaki tolong inform famili atau kenalan....

No comments:

Post a Comment